12/28/2011

Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik


Dakwaan ini sebenarnya berdasarkan firman Allah yang bermaksud: “Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik". [Surah al-Nur, ayat 26]

Maksud “baik” dalam ayat di atas merujukan kepada sifat secara keseluruhan yang menonjol pada diri seseorang seperti kejujuran, kesopanan, kerajinan, banyak melakukan amal shalih dan sebagainya. Namun sebagai manusia, di celah-celah kebaikan yang banyak menonjol akan tetap ada kekurangan. Maka kekurangan dan kelemahan ini tidak membatalkan kebaikan mereka yang banyak, sebaliknya menjadi cabaran untuk memperbaiki dirinya.
Merujuk kepada kehidupan sebagai pasangan suami-isteri, maka hendaklah setiap individu memilih bakal pasangannya yang baik. Akan tetapi di sebalik kebaikan itu tentu wujud satu dua kekurangan dan ini bukanlah sesuatu yang berbeza lagi menyelisihi ayat 26 surah al-Nur di atas. Sebaliknya ia menjadi cabaran kepada setiap pasangan untuk saling memohon maaf, memaafkan dan berusaha untuk memperbaiki kekurangan itu secara bersama.

Bakal suami



Ciri- ciri bakal suami idaman  :)



1. Taat kepada Allah, taat pada ajaran Rasul.

2. Mahir membaca Al-Quran dengan lancar, hafal surah-surah asas dan doa-doa asas, rajin membaca Al-
 Quran.

3. Mempunyai pekerjaan tetap dan memiliki sumber pendapatan tetap.

4. Suka menyeru orang lain kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.

5. Ada sikap optimis – berjuang mencapai kecemerlangan dalam hidup.

6. Bersih dari sebarang kemungkaran yang nampak dan tak nampak.

7. Baik kata-katanya, cemerlanga perilakunya, seorang lelaki yang jujur.

8. Tak pernah tinggal yang wajib, rajin melaksanakan amalan sunat dalam beribadah.

9. Berani menhadapi cercaan dan berani menghadapi orang yang mencela.

10 Tahu, faham dan sanggup melaksanakan tanggungjawab.

11. Bersifat terbuka, pemaaf dan penyantun.

12. Tenang air mukanya, waspada dan bijak dalam membuat keputusan.

13. Jika dia berkahwin, dia dapat melayan isteri dengan baik.

"Sebaik-sebaik seorag lelaki yang menjadi suami adalah suami yang berlaku baik pada isterinya."

12/23/2011

Friendship :)







When we first talked to each other
I knew we would always be friends.
Our friendship has kept on growing
And I'll be here for you to the end.

You listen when I have a problem
And help dry the tears from my face.
You take away my sorrow
And put happiness in its place.

We can't forget the fun we've had
Laughing 'til our faces turn blue.
Talking of things only we find funny
People think we're insane-If they only knew!

I guess this is my way of saying thanks
For catching me when I fall.
Thanks once again for being such a good friend
And being here with me through it all.

12/22/2011

Perkara yg membuatkan gulz benci boyz


1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang ‘macho’ tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.



2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.



3. SUKA ‘CUCI MATA’
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!



4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka… Macammana tu?



5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.



6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.



7. PERASAN
Aduhaiii… lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu… Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji…



8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih… Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.



9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya… mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.



10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!



11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya ‘lelaki spedo’. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan… apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!



12. PANAS BARAN
Aduiii… masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!



13. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak… asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak… membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.



14. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah… hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.



15. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam ‘food machine’. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?



16. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.



17. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.



18. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!



19. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

12/21/2011

Caramel



Bahan-bahan ( saiz:16 cm )

  • 400cc(400ml) susu segar/susu cair
  • 5 sudu besar gula halus
  • 3 biji telur- pada suhu bilik
  • 2 biji telur kuning-pada suhu bilik
  • 2-3 titik esen vanila
  • [ KARaMEL ]
  • 5 sudu besar gula
  • 2 sudu besar air

Cara-cara

  1. Sediakan karamel: Masukkan gula ke dalam periuk dengan 1 sudu besar air. Masak di atas api sederhana. Bila nampak sedikit perang, masukkan 1 sudu lagi air. Masaklah sehingga perang. Tuang ke dalam loyang. Ketepikan.
  2. Masukkan telur dan kuning telur ke dalam mangkuk. Sambil dikacau masukkan gula sedikit demi sedikit. Kacau dengan perlahan sehingga sebati. Jangan biarkan berbuih.
  3. Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanila. Panaskan sehingga 60 degree. Jangan sampai mendidih.
  4. Dengan susu yang masih panas lagi, masukkan sikit demi sedikit susu ke dalam telur tadi. Kacau sehingga sebati. Tuang ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
  5. Tutupkan loyang dengan 2 lapis aluminium foil. Kukus dengan api sederhana selama 30 minit
  6. Atau boleh juga dibakar di dalam oven. Tapi perlulah diletakkkan air suam ke dalam dulang pembakar. Bakar selama 40-45 minit pada suhu 150 degree.
  7. Bila dah masak. Jangan buka aluminium foil. Biarkan 5 minit. Kemudian bolehlah dibuka.
  8. Bila sejuk bolehlah disimpan dalam peti ais

Bicara Cinta



Cinta adalah akad dan pernikahan…
Cinta adalah airnya kehidupan bahkan ia adalah rahasia kehidupan…
Cinta adalah kelezatan ruh, bahkan ia adalah roh kehidupan…

Dengan Cinta…
menjadi terang semua kegelapan…
akan cerah kehidupan…
akan menari hati…
dan akan bersih qalbu…

Dengan cinta semua kesalahan akan dimaafkan…
Dengan cinta semua kelalaian akan diampunkan…
Dengan cinta akan dibesarkan makna kebaikan…

Kalaulah bukan kerana cinta…
Maka tidak akan saling meliuk satu dahan dengan dahan lainnya,

Kalaulah bukan kerana cinta…
Tidak akan merunduk rusa betina kepada jantannya,
Tidak akan menangis tanah yang kering terhadap awan yg hitam,
Dan bumi tidak akan tertawa terhadap bunga pada musim semi…

Ketika cinta hampa dalam kehidupan…
Maka jiwa akan sempit dan terjadilah pertikaian dan perselisihan…

Ketika cinta telah hilang…
Maka akan layu bunga…
Akan padamlah cahaya…
Akan pendeklah usia…
Akan kering danau dihutan belantara…
Dan akan silih berganti datang penyakit dan sengsara…

Kalau cinta telah sirna…
Tatkala itulah lebah meninggalkan bunga…
Tatkala itu burung pipit meninggalkan sarangnya…
Tatkala itu lah kutilang tidak hinggap lagi pada pucuk cemara…

Sekiranya lautan mempunyai pantai…
Dan sekiranya sungai mempunyai muara…
Maka lautan cinta tidak berpantai…
Dan sungai cinta tidak bermuara…

--Kutipan dari buku Buhul Cinta karya Ust Armen Halim Naro rahimahullah--

Hurt ??


6 STEPS TO HEALING THAT BROKEN HEART:


1) Have a good, long cry.
Crying, although it's upsetting, will actually make you feel better once you've stopped. Find a nice quiet place to cry your eyes out where you wont be disturbed. Although might feel like you need your mates right now, at this point you need to be alone with your thoughts and your tears for an hour or two or even a few days. It varies from girl to girl.

2) Friend's the word
NOW you need your friends. Or, if you feel you're not close enough to any of your friends, you need your family. Tell them exactly what happened and how you're feeling. Have a good bitching sesh with the girls about your ex-boy. You'll be suprised at how easily they manage to list his bad points.

3) Throw Him Away
At this point you don't need any reminders of your boy, even if you parted agreeing to 'be friends'. I should warn you it's very difficult to be 'just friends' with someone who's broken your heart. Delete his number AND his text messages from your mobile phone. Throw away his picture, or, if you can't bring yourself to do that, get one of your friends to keep it at their house so you won't be tempted to go and look at it. If you're REALLY cut up, tear up his picture into tiny bits and throw them in the bin. You'll feel exhilarated, but that's not for the faint hearted.

4) Get Out There
Getting over love takes time, though the length of time varies from girl to girl. If you want to get over him though, you need to stop moping and get out of the house. Don't go looking for anyone new just yet though...even if you want him to eat his heart out. Spite might relieve your anger temporarily but it won't do anything for your healing process in the long run...if he gets jealous you'll think he wants you back and start hankering after him again. Get out with your girlie friends and go shopping/clubbing/partying. Have girlie sleepovers. Remind yourself of the reasons why single life is good. List all the advantages. Concentrate on having a good time. The more you get out, the less you think about him. The less you think about him, the more you start to get over him.

5) Revisit your love
Ok, if you've gone out enough and you're starting to feel normal-ish again, take a deep breath and revisit your love. You have to prove to yourself that you're really over him. If you've been avoiding him, take the time to talk to him and look at him again. Don't avoid going to the places that were special to the two of you. Otherwise, you'll find yourself stumbling across these reminders, months later, and suddenly bursting into tears. This is one of the hardest parts of the healing processes, but it's well worth it in the end. If at this point, you're still feeling really really really wistful and sad for him, repeat step 4 and carry on doing this until you feel relatively normal again.

6) New love?
Ok, this step is optional. You may decide that single life without boys is the bomb and you're having a whale of a time doing just whatever you want. You go girlfriend! Good for you! But there's nothing wrong with flirting or getting a new boyfriend now, if that's what you want. Just remember, you're special no matter if you have a boy in your life or not, and whatever decision you make, its all up to you!

Types of Boys :P



The Computer Geek
How To Recognise Him: You probably know the type I'm talking about. He's very clever, probably in all the top sets. His main things are his computer, his gameboy, his playstation...you understand. That is his life. I do not wish to stereotype, but he will probably either have really nasty hair or he will put so much gel on it that it will resemble a pan of chip fat. He can be quite good-looking but doesn't really take much time on his appearance. He hangs around with other computer geeks and the chances are you won't be able to stand them. He can be outwardly funny and goofy but inside lurks a shy, sensitive little creature.
Where You'll Find Him: Primarily, anywhere there is a computer. He may be in the library. Or, he will be hanging out with his friends in the usual computer geeks' hideout...your job is to find wherever your school's one is.
He Likes: His computer and playstation/gameboy, obviously. He likes having a laugh, but you may find his sense of humour weird...whatever turns you on! He also likes girls, though it may not seem that obvious.
He Dislikes: Losing a computer game, Other boys who are not on 'his level', and 'normality'.
How To Get Him: If your usual flirting style is very outrageous, please don't try it on him. Chances are he's very shy, or failing that, just not interested. However, you will need to be obvious, because he may be clever but he's very dim when it comes to stuff like that. So Obvious, but NOT outrageous. If you know anything about computers or games or whatever, that'll impress him as a conversation starting point, but if not, please don't embarass yourself.

The Busy Hands Boy
How to recognise him: He's always chasing, following, or touching/hugging/putting his arm around some girl, and it's always a different one. The kind of boy you'd usually take a ten mile hike to avoid (well, that's me, not sure about you). Unfortunately, he's usually drop dead gorgeous and therefore very difficult to resist. He'll have gelled, spiky hair and a cheeky, flirty smile. He'll also have a looooooooooooong history of ex-girlfriends.
Where You'll find him: Either with his mates talking (in a very degrading manner, obviously) ABOUT girls, or with a girl trying to butter her up. He's probably very popular, with a large group of friends, so chances are you'll know his territory anyway.
He Likes: Jordan, Britney, J.Lo, Beyonce.....Girls in general
He Dislikes: Girls kicking him where the sun don't shine. (When you're this kind of boy, it does happen on a regular basis)
How To Get Him: Basically, to get this boy, you have to play hard to get. He loves the challenge of the chase and if you give in to him straight away, the chances are he'll get bored with you. If he hasn't noticed you, flirt very outrageously with him so that he DOES notice you. Once you've got him eating out the palm of your hand, suddenly cool off. It'll leave him determined to get you, and once he does, he'll be much keener to hang on to you for as long as possible. It will also keep his hands away from any OTHER girl who dares to cross his path.

The Untouchable Boy
How To Recognise him: This one's not hard to recognise. He doesn't need to be fantastically good-looking (though this is often the case) but there's always SOME little thing about him that gets the girls flocking to him like sheep.Something you can't quite put your finger on. Loads of girls fancy the pants off him, but he is simply very, very, very picky. He doesn't want any of them. He'll have a haughty air, and probably a dry or cynical sense of humour. He's popular amongst his friends as the joker of the group.
Where You'll Find Him: In the middle of his group of friends, making them all laugh, or blowing off some poor girl.
He likes: Well, not many of the girls that like HIM, that's for sure. He likes his friends, and his playstation.
He Dislikes: See above sentence about girls. He also hates being got the better of.
How To Get Him: Similar strategy to busy-hands boy, but more subtle. First off, you HAVE to start an argument with him. A fun-one, obviously, not a serious one, or he'll never look at you again. That way, you'll always have a conversation-base and something to tease him with. And when this boy starts teasing you, you know you're on to a good thing. When he teases, you flirt and tease him back. Smile at him a lot...he likes that.

12/19/2011

Why ??Why??


Why Girls Love Guys:


1.The way they act so innocent sometimes
2.The way they laugh
3.The way they smile
4.The way they get confused
5.The way they look into your eyes and make everything even just for a second go away
6.The way they touch you just to let you know he is there
7.The way they try to defend themselves when you tease them
8.The way he stares at you when you are walking down the hall even though his best friend is telling him the scores of last nights big game
9.The way they seem to pop out of nowhere and slip their arms around you
10.The way you fit just right in his arms
11.The way he gets embarrassed when he does something clutzy around you and tries to cover it up
12.The way they kiss you when you just had a big fight
13.The way they kiss you when your day has gone completely wrong
14.Actually just the way they kiss you
15.The way when you hug them they feel exactly like your childhood teddy bear
16.The way they can stay on the phone for hours even if he doesnt have much to say
17.The way he looks at you when he thinks you are asleep
18.The way he says "you look beautiful" even though you are just in jeans and a t-shirt
19.The way they stare at you in class and then still stare after he has gotten in trouble for not paying attention
20. The way they say "I LOVE YOU"

SAy I LOVE YoU


English - I love you
Afrikaans - Ek het jou lief
Albanian - Te dua
Arabic - Ana behibak (to male)
Arabic - Ana behibek (to female) 
Armenian - Yes kez sirumen
Bambara - M'bi fe
Bangla - Aamee tuma ke bhalo aashi 
Belarusian - Ya tabe kahayu
Bisaya - Nahigugma ako kanimo
Bulgarian - Obicham te
Cambodian - Soro lahn nhee ah
Cantonese Chinese - Ngo oiy ney a 
Catalan - T'estimo
Cheyenne - Ne mohotatse
Chichewa - Ndimakukonda
Corsican - Ti tengu caru (to male) 
Creol - Mi aime jou
Croatian - Volim te
Czech - Miluji te
Danish - Jeg Elsker Dig
Dutch - Ik hou van jou
Esperanto - Mi amas vin
Estonian - Ma armastan sind
Ethiopian - Afgreki'
Faroese - Eg elski teg
Farsi - Doset daram
Filipino - Mahal kita
Finnish - Mina rakastan sinua
French - Je t'aime, Je t'adore
Frisian - Ik h├óld fan dy 
Gaelic - Ta gra agam ort
Georgian - Mikvarhar
German - Ich liebe dich
Greek - S'agapo
Gujarati - Hoo thunay prem karoo choo 
Hiligaynon - Palangga ko ikaw
Hawaiian - Aloha Au Ia`oe (Thanks Craig)
Hebrew - Ani ohev otah (to female) 
Hebrew - Ani ohev et otha (to male) 
Hiligaynon - Guina higugma ko ikaw 
Hindi - Hum Tumhe Pyar Karte hae
Hmong - Kuv hlub koj
Hopi - Nu' umi unangwa'ta
Hungarian - Szeretlek
Icelandic - Eg elska tig
Ilonggo - Palangga ko ikaw
Indonesian - Saya cinta padamu
Inuit - Negligevapse
Irish - Taim i' ngra leat
Italian - Ti amo
Japanese - Aishiteru
Kannada - Naanu ninna preetisuttene 
Kapampangan - Kaluguran daka
Kiswahili - Nakupenda
Konkani - Tu magel moga cho
Korean - Sarang Heyo
Latin - Te amo
Latvian - Es tevi miilu
Lebanese - Bahibak
Lithuanian - Tave myliu
Malay - Saya cintakan mu / Aku cinta padamu 
Malayalam - Njan Ninne Premikunnu
Mandarin Chinese - Wo ai ni
Marathi - Me tula prem karto
Mohawk - Kanbhik
Moroccan - Ana moajaba bik
Nahuatl - Ni mits neki
Navaho - Ayor anosh'ni
Norwegian - Jeg Elsker Deg
Pandacan - Syota na kita!!
Pangasinan - Inaru Taka
Papiamento - Mi ta stimabo
Persian - Doo-set daaram
Pig Latin - Iay ovlay ouyay
Polish - Kocham Ciebie
Portuguese - Eu te amo
Romanian - Te iubesc
Russian - Ya tebya liubliu
Scot Gaelic - Tha gra\dh agam ort 
Serbian - Volim te
Setswana - Ke a go rata
Sign Language - ,\,,/ (represents position of fingers when signing'I Love You')
Sindhi - Maa tokhe pyar kendo ahyan 
Sioux - Techihhila
Slovak - Lu`bim ta
Slovenian - Ljubim te
Spanish - Te quiero / Te amo
Swahili - Ninapenda wewe
Swedish - Jag alskar dig
Swiss-German - Ich lieb Di
Surinam - Mi lobi joe 
Tagalog - Mahal kita
Taiwanese - Wa ga ei li
Tahitian - Ua Here Vau Ia Oe
Tamil - Nan unnai kathalikaraen
Telugu - Nenu ninnu premistunnanu 
Thai - Chan rak khun (to male)
Thai - Phom rak khun (to female) 
Turkish - Seni Seviyorum
Ukrainian - Ya tebe kahayu
Urdu - mai aap say pyaar karta hoo 
Vietnamese - Anh ye^u em (to female) 
Vietnamese - Em ye^u anh (to male) 
Welsh - 'Rwy'n dy garu di 
Yiddish - Ikh hob dikh
Yoruba - Mo ni fe